Ēdienu piegāde Rīgā caur app Wolt un wolt.com!

Kāpēc Ziemeļvalstu diēta kļūst tik populāra Skandināvijā?

ziemelvalstu dieta

Vai esi domājis, ko mainīt savā dzīvesveidā? Ko darīt, kad pasaulē ir tik daudz ieteikumu un padomu? No kā atteikties un kam tieši pievērst lielāku uzmanību, lai dzīvi paildzinātu līdz 100 un vēl vairāk gadiem?

Jau iepriekš esam runājuši par Zilo Zonu diētu jeb 5 reģioniem pasaulē, kuros vislielākajā koncentrācijā dzīvo 100-gadnieki, un ko viņi lieto savā uzturā, lai nodzīvotu garu, aktīvu un pilnvērtīgu mūžu.

Ilgdzīvotāju diēta lielā mērā ir tā pati labi pazīstamā Vidusjūras diēta, kuras veselīguma apstiprinājuši daudzi pētījumi, taču Vidusjūras diētā nozīmīga loma ir produktiem, kas nav vēsturiski auguši un lietoti mūsu reģionā.

Tāpēc bieži saskaramies ar jautājumu – kā mēs varam skaidri zināt, ka šāda diēta būs piemērota arī Latvijas iedzīvotājiem, ņemot vērā, ka 5 ilgdzīvotāju reģioni atrodas tuvu ekvatoram un dzīvojam pie Baltijas nevis Vidusjūras? Galu galā, pie mums Latvijā katru dienu nespīd saule, neaug saldie kartupeļi, olīvas, kurkuma un citi eksotiski augi.

Vai tas nozīmē, ka Latvijā augošie produkti nav piemēroti ilgdzīvotāju dzīvesstilam?

Nebūt nē! Ilgdzīvotāju uztura paradumi var tikt pielāgoti ikvienai valstij un tās vietējai produkcijai – ikviena klimatiskā josla ietver sevī unikālus superproduktus, kas raksturīgi tikai konkrētajam reģionam un ir īpaši piemēroti tā iedzīvotājiem. 

Ziemeļvalstu diēta

Kā reģionālā atbilde uz Vidusjūras diētu ir Ziemeļvalstu diēta, kura brīžiem tiek saukta par veselīgāku nekā Vidusjūras diēta. Tā ir izveidota tepat, mums kaimiņos Skandināvijā, izmantojot Ziemeļvalstu virtuvi un produktus. Līdzīgi kā vidusjūras un ilgdzīvotāju diētā, arī Ziemeļvalstu diētā liels uzsvars ir uz augu valsts produktiem un zivs, nevis gaļas iekļaušanu uzturā. Ziemeļvalstu diētā daudz tiek izmantoti vietējie dārzeņi (īpaši sakņaugi kā bietes, kāļi, burkāni), meža ogas, un arī zivis (siļķes, reņģes, lasis). Viena no atšķirībām starp Vidusjūras un Ziemeļvalstu diētām ir eļļa – Vidusjūras diētā tā ir olīveļļa, bet Ziemeļvalstu tā ir vietējā izcelsmes rapšu eļļa.

Ziemeļvalstu diēta tiek uzskatīti par iespējams veselīgāku, nekā Vidusjūras diētu, jo tajā, cik vien iespējams, tiek izmantoti bioloģiskie produkti, sezonālie produkti, savvaļas produkti – meža ogas un sēnes, tiek izslēgta pārtikas piedevu lietošana, vēl vairāk tiek samazināta gaļas lietošana, tiek veicināta dzīvnieku labklājība un samazināti atkritumi.

Ziemeļvalstu diēta ir lieliski piemērota Latvijai, jo tā ietver mūsu klimatiskajai joslai atbilstošus produktus.  Īpaša uzmanība šajā diētā tiek pievērsta sakņu dārzeņiem (kartupeļi, bietes, burkāni u.c.), pākšaugiem, pilngraudiem (auzas, rudzi, pilngraudu kvieši u.c.) un ogām, kuri plašā klāstā aug arī Latvijā. Sekot šai diētai nozīme izslēgt pārstrādātus produktus no ēdienkartes.

Turklāt pētījumi pierāda, ka Ziemeļvalstu diēta palīdz novērst iekaisuma procesus ķermenī, kā arī samazina augstu cukura līmeni asinīs un holesterīnu, tādā veidā mazinot diabēta un dažādu sirds slimību risku.

Tomēr, lai tu neapjuktu diētu dažādībā, ir vērts uzsvērt, ka Ziemeļvalstu diētai,  Zilo zonu diētai un Vidusjūras diētai ir viens, kopīgs mērķis…

Ilgdzīvošana!

Katrai diētai ir savas nianses, taču tās visas ir balstītas uz noteikumu ”vairāk augu valsts produkti, mazāk dzīvnieku valsts produkti”. Neviena no šīm 3 diētām pilnībā neizslēdz gaļu, zivis vai piena produktus. Tie tiek lietoti retāk, 2-3 reizes nedēļā, izslēdzot no ēdienkartes pārstrādātu gaļu (desu, bekonu).

Šīs diētas ir izstrādātas, lai samazinātu risku sirds slimībām, vēzim un diabētam, atsakoties no ēdieniem ar augstu tauku saturu un lielu daudzumu sāls vai cukura. Un, protams, neaizmirstot par dzīvi ārpus virtuves. Dzīvojot jēgpilnu un priekpilnu dzīvi, sportojot un aktīvi socializējoties.

Ziemeļvalstu diēta

Kam jāsaka ”Jā” un no kā atteikties ?

  • Dārzeņiem, augļiem, ogām
  • Pākšaugiem
  • Graudaugiem
  • Zivij un citiem jūras produktiem
  • Riekstiem, sēklām
  • Sarkanajam vīnam (vienreiz dienā)
  • Socializēšanās
  • Fiziskām aktivitātēm
  • Jēgpilnai dzīvei

Jā – reti

  • Piena produktiem
  • Mājputnu gaļai (vistai, pīlei)

  • Pievienotam cukuram (saldumi, augļu sulas)
  • Pārstrādātiem produktiem (desa, baltmaize)
  • Smēķēšanai

Šīs diētas nav tikai par veselīgu uzturu bez cukura un sliktas kvalitātes taukiem, bet gan par dzīvesveidu. Dzīves baudījumu ar lielisku labsajūtu, ietverot fiziskās aktivitātes un socializēšanos.

Veselīgam uzturam ir pareiza uztura šķīvis, tā arī veselīgam dzīvesveidam tāds ir. To izmantojot, ir vienkāršak izprast veselīgu dzīvesveidu.

Ilgdzīvotaju diēta

Ziemeļvalstu diēta, Zilo zonu diēta, Vidusjūras diēta nav stingras diētas ar simts ierobežojumiem. Tām ir viens mērķis – ilgdzīvošana, un tās var pielāgot dzīves vietai un pieejamajiem produktiem.

Starp citu, mēs sākam ilgdzīvošanas izaicinājumu – ”Ilgi dzīvojam”, 

un šis ir 1. raksts no 10, kas vēl gaidāmi.

 ”Ilgi dzīvojam” būs 10 bloga raksti par ilgdzīvotāju diētas aktualizēšanu Latvijā. Gaidiet interesantas receptes, izmantojot Latvijā izaudzējamus produktus, pieredzējušu cilvēku padomus un ieteikumus, un vēl daudz ko citu!

Aicinām dalīties ar iespaidiem un izmēģinātajām receptēm ar #beginnings100 sociālajos tīklos!

Nenokavē!

 

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!