Ēdienu piegāde Rīgā caur app Wolt un wolt.com!

Veselīga Ēšana Ceļojumos – 7 Ieteikumi no Ēdienu Fotogrāfes Amalijas Andersones

amalija andersone - 2019-08-06 22.13.24

Ja tev patīk ceļot, vai esi aizdomājies par saviem ēšanas paradumiem ceļojuma laikā? Protams, ir reizes, kad ceļojumos no sirds ir jāizbauda ēdienu kultūra un daudzveidība, pat ja tas nozīmē maizes, makaronu un kūku izēšanos. Tomēr, ja plāno garāku ceļojumu vai ceļo salīdzinoši bieži, ilgstoša neveselīga ēšana var slikti ietekmēt tavu pašsajūtu un enerģijas līmeni. Tas var traucēt tev pilnvērtīgi izbaudīt ceļojumu. Šajā rakstā tu uzzināsi 7 ieteikumus par veselīgu ēšanu ceļojumos no talantīgās ēdienu fotogrāfes un aizrautīgās ceļotājas Amalijas Andersones.

Sava darba specifikas dēļ, Amalija daudz ceļo gan uz tuvākām, gan tālākām zemēm, un ar elpu aizraujošiem iespaidiem dalās savā košajā Instagram kontā. Gadu gaitā uzkrātā pieredze viņai ļauj ceļot veselīgi un ceļojumos justies enerģijas pilnai. Kā ceļojumos veselīgi gatavot, izvēlēties labākās opcijas un neiekrist emocionālajā ēšanā? Uz šiem un citiem jautājumiem turpmāk rakstā atbild Amalija.

veselīga ēšana

Lai gan Amalijas darbos atradīsi daudz kūku, ikdienā Amalija ēd ļoti veselīgi.

1. Bauda ir jābauda, bet kamēr tā patiešām ir bauda nevis emocionāls plāksteris..

Nevajag neko sev ar varu aizliegt. Sāksim ar to, ka ēdiens ir bauda. Kaut ko strikti aizliedzot, ātri vien iedzīvosimies nervu kaitēs un kašķīgā garastāvoklī, tāpēc šī aizlieguma vietā uzdodam sev jautājumu: kāpēc man to gribas? Vai es jūtos emocionāli slikti? Man ir garlaicīgi? Varbūt skumji? Moka tukšuma sajūta? Vai ar kāri pēc saldējuma un burgera es remdēju tukšumu savā galvā un dvēselē?

Man tā pavisam noteikti ir! Man roka stiepjas pēc neveselīgām lietām, kad skumjas māc vai man ir ļoti, ļoti garlaicīgi, un nav iespējas aizmukt no šī garlaicīguma. Piemēram, sēžot vēlu vakarā pie bagātīgi klāta kāzu galda, kad visiem ir jautri, bet es skumji stumju vaigos kārtējo rasola porciju vai kūkas gabalu…

veselīga ēšana

Ēdiens ir jābauda, kamēr patiešām to baudām.

2. Motivācija, motivācija, kur lai tevi atrodu..

Lai ikdiena un ceļojumi būtu patīkamāki un lai ilgtermiņā noturētos pareizajās sliedēs, svarīgi uztvert veselīgu ēšanu kā kaut ko labu tavam ķermenim un garam.

Daiļākas auguma aprises, vienmērīga enerģijas padeve (nevis miegs pēc pusdienām, kad nav spēka un gribas tikai gulēt), izpalikušas veselības problēmas un tīra sejas āda man ir milzīgs motivators pieturēties pie veselīga uztura, lai kur arī es atrastos. Mazāk ogļhidrātu, mazāk kaloriju, mazāk cukura un neveselīgo tauku. Tā kā tagad cukuru pievieno visneiedomajākajiem ēdieniem, tad es labāk cukura ēšanu atstāju tad, kad sakārojas kādu izvirtību ar perfektu šokolādes kūciņu.

veselīga ceļošana

Svarīgi ceļojumos uztvert veselīgu ēšanu kā kaut ko labu tavam ķermenim

3. Biļetes ir, maršruts izplānots… bet ko lai ēd, dodoties ceļā?

Kapēc es ceļojuma laikā neēdu ceļmalas krogos un kafejnīcās, bet gan dodu priekšroku pašgatavotam ēdienam? Protams, ja vien tā nav Indija, Maroka, Japāna vai kāda cita savādākas ēšanas kultūras zeme, kur ēdiens ir viens no šīs valsts kultūras iepazīšanas veidiem.

Ceļojumos vienmēr ir ļoti daudz kārdinājumu – virtulis tur, saldējums te un limonāde pati grozā lec, tikko ceptas pankūkas ar Nutellu pretī pa ielu nāk, sulīgi burgeri katrā vecpilsētas stūrī, neizsakāms picu kārdinājums, kur vien grozies, un tad vēl tie mazie našķīši kurus pat nepamani – konfektes, čipsi, sulas… Un tad vēl tavs ceļabiedrs vakariņās sadomājis dzert alu ar čipsiem… Ah!

Ja ceļo reizi gadā un dodies gastronomiskās brīvdienās ar mērķi izbaudīt visus gardos grēkus, ko galamērķis piedāvā, tad nav lieki jāsatraucas, bet drīzāk ar visu sirdi un dvēseli jābauda, jo esot atpakaļ viss atkal ieies vecajās sliedēs. Be ko darīt tad, ja ceļot sanāk biežāk, bet veslība (mūsdienās tik ļoti populārās alerģijas un produktu nepanesamības) un labsajūta neļauj katru dienu ēst sviestmaizes ar majonēzi un makaronus ar sieru? Gatavot pašam!

veselīga ēšana

Ja ceļojumā nebrauc baudīt ēdiena kultūru, lieliska opcija ir gatavot pašam.

4. Baudi ceļojumu kā vietējais un gatavo pats

Ja ceļojot nākas dzīvot viesnīcā, es izvēlos vietu, kur ir virtuve, jo nav lielākas baudas, kā apmeklēt vietējos tirgus, izvēlēties visu svaigu un pēc tam pašam pagatavot gardu maltīti.  Tādā veidā var ne tikai ietaupīt naudu, bet arī izvairīties no nevēlamiem produktiem, ko nemanot nākas apēst, ēdot restorānos.

Ja viss ir slikti un virtuve nav pieejama, tad meklēju veselīgas ēšanas vietas un restorānus, vai iztieku ar to ko var nopirkt veikalā negatavojot – banāni, āboli, pupiņu konservi, burkāni, rīsu galetes, avokado, humuss, olīvas utt.

ceļo veselīgi

Ietaupi naudu un aiztaupi vēdersāpes, gatavojot pats un izklaidējoties vietējos tirgos.

5. Izvēlies produktus, ko viegli uzglabāt un pagatavot

Ceļojot svarīgi izvēlēties viegli pagatavojamus produktus. Sarkanās lēcas, griķus, pupiņu makaronus, kvinoju, uzlabojot ar bagātīgu devu garšvielu un olīveļļu. Ja paveicas, tad klāt var ēst svaigus salātus un dārzenīšus. Pretējā gadījumā labi noder kāds konservs no vietējo zemju lauku labumiem.

6. Esi neatkarīgs un brīvs ceļotājs ar savu virtuvi

Pēdējā laikā sanācis daudz ceļot ar mašīnu. Šis ceļošanas veids ir arī vislabākais pašgatavotas maltītes ēšanai, kā arī kārdinājumu ir mazāk. Man mašīnā vienmēr līdzi ir mini virtuve ar prīmusu, katliņiem, pannu (lai var uzcept, piemeram, pankūkas meža vidū, ja sagribas!) un garšvielām, eļļu, lēcām, rīsiem, griķiem, konserviem un citiem sausajiem produktiem. Atliek tikai ik pa laikam piepirkt kādus svaigus dārzeņus un augļus, izbaudot vietējos tirgus. Šādi ceļojumā varam ēst gandrīz kā mājās!

veselīga ceļošana

Ceļojumā iespējams paņemt līdzi savu mini virtuvi.

7. Ēd uzturvielām bagātus produktus un nebaidies eksperimentēt!

Ceļojot ļoti daudz ēdu uzturvielām bagātus produktus – svaigus ķiplokus un sīpolus, dzeru kurkumu ar melnajiem pipariem, lietoju uztura bagātinātājus – prebiotikas. Man vienmēr ir līdzi olīveļļa un koskriekstu eļļa. Mans fast food ceļojumā ir vārītas sarkanās lēcas ar kurkumu, kaltētiem ķiplokiem un sīpoliem, melno sāli un daudz olīveļļas.

Tā pat man mīļi ceļabiedri ir avokado, svaigs kāposts, ko var garauzt mašīnā, kad jāpavada dadz laika ceļā, un kaltētas jūras zāles, kuras pamērcējot ūdenī var pievienot jebkuram ēdienam, nodrošinot organismu ar vitamīniem un minerālvielām. Es pat esmu bērusi spirulīnas pulveri klāt lēcām. Izskatās mazliet pēc troļļa smadzenēm, bet nav ne vainas!

Galvenais ir eksperimentēt un nebaidīties arī klausīt organisma vēlmēm. Piemēram, ikdienās es īpaši rīsus neēdu, bet pēdējā ceļojumā vienā laidā kārojās rīsus. Rīsi ar karija garšvielu un ķiplokiem kokosriekstu krēmā man bija riktīgs kārums, ja vēl pa virsu uzber rauga pārslas vai parmezan sieru – gandrīz kā restorānā!

Eksperimentē, lai iegūtu ierastās garšas vai atklātu jaunas.

Esot Latvijā, vasarās brokastīs izvēlos ēst svaigas ogas – mellenes, upenes, zemenes ar augu pienu. Pēdējā ceļojumā tik ļoti to visu kārojās, bet nebija iespējams dabūt svaigas ogas. Es savu ogu kāri atrisināju, pērkot saldētas ogas vakarā, atstājot mašīnā, lai atkūst pa nakti, un no rīta man bija brokastis gandrīz kā mājās.

Mans super-našķis, kad uznāk liels nogurums un tā vien prasās kāda cukurota limonāde, ir kombučas dzēriens, ko atrodu lielveikalos vai mazajos eko veikaliņos.

Dodoties ar mašīnu tālākā ceļā cenšos nodrošināties ar kvalitatīvu melno šokolādi, enerģijas batoniņiem, veselīgiem cepumiem un dārzeņu čipsiem no The Beginnings veikala, jo es zinu, ka ceļojumā man kārosies daudz našķu, un man nebūs iespēja pašai izcept savus cepumus vai kūku. Tapēc, lai roka nepaslīdētu (bet dažreiz jau paslīd, taču cenšos sevi par to nešaustīt un drīzāk izbaudīt šo grēku), labi ir apgādāties jau iepriekš ar daudz ēdiena un visādiem kārumiem.

veselīga ceļošana

Pilnīgai labsajūtai atceries ne tikai par maltītēm, bet arī visu nepieciešamo vitamīnu un minerālvielu uzņemšanu.

Un galu galā kāpēc tad tiem krodziņiem.. Ar mīlestību gatavots ēdiens garšo labāk. Nez cik daudz grama mīlestības ir palicis ceļmalas kroga ēdienā, ja pavārs katru dienu strādā 12 stundas? Un varbūt arī manas darba specifikas dēļ, kas ir saistīta ar ļoti dauz ēdiena (un arī daudz ēšanu) ik dienu, esmu laimīga, ka savās brīvdienās, varu izvēlēties vienkāršu pašgatavotu, bet kvalitatīvu un veselīgu ēdienu.

Mūsdienās, kad ēdiens pats no visām pusēm lec virsū, sev taisīt ēst ir forši, tāpat kā pašam būt noteicējam pār savas dzīves lielajām un mazajām izvēlēm!

Lai izdodas!

Amalija Andersone

www.amalija.lv

Atceries, ka ceļojot tev pašam jāizlemj, vai vēlies izbaudīt ēdiena kultūru. Ja tomēr tāds nav mērķis, Amalija iesaka gatavot pašam, lai kārdinājumu būtu mazāk. Izvēlies viesnīcu ar savu virtuvi, vai paņem līdzi savu, padomājot par produktiem, kurus var viegli uzglabāt un pagatavot. Apmeklē vietējos tirgus un ieklausies savā organismā ik dienu, lai zinātu ko tas vēlas un kas nepieciešams pilnīgai labsajūtai.

Sirsnīgs paldies Amalijai par ieteikumiem no visas The Beginnings komandas. Lai gardi un piedzīvojumiem bagāti arī turpmākie ceļojumi!

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!