Ēdienu piegāde Rīgā caur app Wolt un wolt.com!

UNIKĀLA GARŠVIELA – KURKUMA. SPĒCĪGĀKAIS LĪDZEKLIS PRET SLIMĪBĀM.

Processed with VSCO with c1 preset

Kāpēc pasaulē valda kurkumas trakums? Kurkuma (saukta arī par tumeriku) nāk no ingvera dzimtas auga saknes; tā ir garšviela un galvenā sastāvdaļa karijā. Tā nākusi no Indijas un jau pirms vairāk nekā četriem tūkstošiem gadu izmantota medicīnā Āzijā. Kurkuma tiek uzskatīta par, iespējams, spēcīgāko augu cīņai ar dažādām slimībām un lielisku profilakses līdzekli. Tās galvenā medicīniskā funkcija ir kuņģa un zarnu trakta veselības uzlabošana.

Vēlies uzzināt, kāpēc kurkuma ieguvusi šo milzīgo popularitāti un kāpēc tā ir tik ļoti vērtīga? Interesē kā to lietot uzturā un kā citi The Beginnings klienti un veselīga uztura entuziasti to jau dara? Vai varbūt tev vienkārši interesē, kur iespējams izmēģināt un nobaudīt šo ārkārtīgi vērtīgo augu? Turpini lasīt un noskaidro atbildes uz visiem šiem jautājumiem.

kurkuma

Kurkuma nākusi no Indijas un jau pirms vairāk nekā četriem tūkstošiem gadu izmantota medicīnā Āzijā.

Par kurkumas efektivitāti zinātnieki runā ne pirmo gadu. Pētnieki ir salīdzinājuši kurkumas un dažu zāļu iedarbību un secinājuši, ka kurkuma reizēm ļauj samazināt medikamentu devu un dažkārt pat to pilnībā nomainīt. Tā tiek plaši lietota vēdiskajā medicīnā un zālēs.

Latvijā veselīga dzīvesveida entuziasti arī to beidzot ir iecienījuši un sākuši aktīvi lietot uzturā. Roberts Lācītis, Latvijā vienīgais diplomētais makrobiotikas speciālists ar 15 gadu stāžu šajā jomā, savos raidījumos un semināros iesaka lietot kurkumas sulu aknu attīrīšanai – ”akniņas kā jaunībā” Roberta vārdiem. Viņš nav vienīgais, kas runā un dalās zināšanās par kurkumas sastāvā esošā kurkumīna lieliskajām īpašībām.

Kurkuma ir svarīga sastāvdaļa vēdiskajā medicīnā.

Kāpēc kurkuma ir vērtīga?

Kā jau iepriekš minēts, kurkuma uzlabo kuņģa un zarnu trakta veselību, gremošanas un absorbcijas spēju, kā arī mikrobiomu.

Kurkumas galvenā sastāvdaļa ir kurkumīns. Kurkumīnam piemīt pretiekaisuma iedarbība, kas salīdzināma ar pretiekaisuma farmaceitiskām zālēm, taču bez blaknēm. Tā arī spēcīgs antioksidants un papildus tas stimulē un aktivizē antioksidantu enzīmus, kas ir ķermenī. Antioksidanti aizsargā no brīvo radikāļu veidošanās. Visplašāk zināmākie antioksidanti ir vitamīns C un E. Kurkumīns ir 5-8 reizes spēcīgāks antioksidants nekā vitamīns E, un 10 reizes – kā vitamīns C. Kā arī tas stimulē smadzeņu darbību, palīdz cīnīties pret Alcheimera slimību un depresiju, un samazina holesterīnu –  kopējo un, jo īpaši, slikto holesterīnu.

Lai gan kurkumīns ir daudz spēcīgāks nekā kurkuma savās īpašībās, to vislabāk lietot veselā formā kā kurkumu. Garšaugs kā veselums nodrošinās optimālu ārstniecisko efektu un maksimālu visa auga sastāvdaļu iedarbību un uzņemšanu.

kurkuma

Kurkumas sastāvā esošais kurkumīns ir spēcīgs antioksidants.

Pētījumi rāda, ka kurkumas lietošana pozitīvi ietekmē (ne obligāti ārstē, bet uzlabo situāciju) cilvēkus, kas cieš no:

  • Aknes
  • Astmas
  • Vēža
  • Katarakta
  • Sliktas brūču dzīšanas
  • Diabēta
  • Glaukomas
  • Augsta asinsspiediena
  • Paaugstinātas apetītes (kas bieži noved pie liekā svara)
  • Sliktas gremošanas
  • Bezmiega
  • Nieru un vairogdziedzera problēmām
  • Garastāvokļa traucējumiem (ietverot agresiju, ātru aizkaitināmību, straujas garastāvokļa maiņas)
  • Muskuļu vājuma
  • Nelabuma
  • Infekcijas riska
  • Paātrinātas sirdsdarbības

Kā lietot kurkumu?

Kurkumai ir daudz un dažādu pielietojumu. Jāņem vērā, ka kurkumai piemīt īpatnēja rūgta garša, taču tās garšas cienītājiem kurkuma būs laba kā garšviela sautējumos un ēdienos ar lēcām, garda tēja vai šobrīd pasaulē populārā zelta superlate jeb kurkumas late. Uzturā var lietot arī kurkumas sulu “šotiņos” vai atšķaidot ar citām, piemēram, ābolu vai burkānu. To iespējams uzņemt arī kā uztura bagātinātāju kapsulas vai tabletes veidā.

Lai kurkumas iedarbība būtu efektīvāka, to var uzņemt kopā ar pipariem. Kurkuma zarnu traktā pārstrādājas ļoti ātri. Pipari šo procesu nedaudz palēlina, vairojot kurkumas labvēlīgo ietekmi.

Tā kā kurkuma ir taukos šķīstoša, bez tauku klātbūtnes tā netiek pienācīgi uzņemta. Šī iemesla dēļ, to vislabāk ēst kopā ar labajiem taukiem, piemēram, avokado, olīveļļu vai kokosriekstu eļļu. Tāpēc arī zelta lates ir tik populāras un vērtīgas. Tajās parasti ir gan augu piens, piemēram, kokosriekstu (kurā ir labie tauki), kā arī pipari.

kurkuma

Noteikti noderīgi būs atcerēties zelta noteikumu, ka kurkumai jāpievieno labie tauki un pipari, lai tās lietošana būtu pēc iespējas efektīvāka.

Kurkumas tējai un sulām var pievienot citronu, laimu vai ingveru. Tie uzlabos antibakteriālās īpašības un garšu.

The Beginnings klientu un sekotāju ieteikumi kurkumas lietošanai

Patiesas kurkumas mīlētājas un regulāras lietotājas atklāja vēl interesantākus kurkumas lietošanas veidus, ieteikumus un savas mīļākās receptes, kas iedrošinās eksperimentēt ar šo ekstravaganto un tik ļoti vērtīgo garšvielu. Iedvesmojies un atrodi sev labāko kurkumas pielietojumu brokastu vai pusdienu ēdienos un savu ideālo zelta lates vai kurkumas recepti.

Sertificēta fitnesa trenere un augu valsts uztura speciāliste Maija (@mayaofthesun) ikdienā kurkumu lieto pie dārzeņiem, sautējot vai cepot cepeškrāsnī, pievienojot vēl sāli, kariju un ķimenes, piešķirot ierastajiem dārzeņu ēdieniem bagātāku garšu. Citiem iesaka pamēģināt to pievienot arī zupām kopā ar sāli un kariju.

Līva (@liivuciiis), aizrautīga vegāne, kurkumu lieto no rītiem, dienas pirmajā ēdienreizē. Visbiežāk to pievieno, vārot auzu pārslu putru (vismaz pus tējkaroti) kopā ar daudz kanēļa, lai kurkumu tomēr nevarētu tik stipri just. Līva dalās arī ar savu kurkumas zelta lates recepti: augu pienam pievieno tējkaroti kurkumas, šķipsniņu melno piparu, kanēli, 1 dateli un Brazīlijas riekstu vai pāris valriekstus. Visas sastāvdaļas sablenderē un uzsilda.

kurkuma

Kurkumu var pievienot sautējumiem, zupām un mērcēm.

Krista (@kikawanderlust), gatavošanas un fitnesa fane, kurkumu pievieno mērcēm ar turku zirņiem vai dārzeņiem. Tiem, kas uzturā nav pilnībā atteikušies no piena produktiem, iesaka pamēģināt kurkumu pievienot krēmsieram (tie, kas piena produktus nelieto, var krēmsieru aizstāt ar kādu augu valsts alternatīvu). Krista gatavo arī zelta latti. Viņa iesaka to iegādāties gatavos maisījumos (piemēram, Biotēkā pieejams gan saldāks ar vaniļu, gan pikantāks ar ingveru). Lietojot kurkumu tikai sāļos ēdienos, Kristas lielākais atklājums bija kurkuma kā lielisks papildinājums saldajiem ēdieniem, ko viņa saprata pēc The Beginnings kurkumas proteīna batoniņa pagaršošanas. 

Aktīva un veselīga dzīvesveida entuziaste Linda (@linlindin) atklāj, ka sākumā viņai kurkuma nemaz negaršoja, taču tagad to pievieno klāt gandrīz jebkam, piemēram, omletei. Linda iesaka arī pagatavot gardus kurkumas smēriņus no hummusa (pašgatavota no turku zirņiem, tahini, jūras sāls vai jau gatava), kam pievieno kurkumu. Īpaši krēmīgai konsistencei var pievienot arī avokado.

Linda kurkumu plaši pievieno arī dažādiem dzērieniem un neapstājas pie kurkumas lates vai tējas ar citronu un ingveru. Esot ļoti gardi kurkumu pievienot bulletproof kafijai, piešķirot tai zeltainu krāsu un interesantāku garšu, kā arī matchas latei un pat karstajai šokolādei.

Kurkuma skaistumam

Interesantākais atklājums, ar ko Linda dalījās bija kurkumas sejas maskas. Jā, kurkuma lietojama arī skaistumam, ne tikai tās iekšējās iedarbības dēļ, bet arī kā sejas kopšanas līdzeklis. Maska ir vienkārši pagatavojama un tās galvenās sastāvdaļas ir medus un kurkuma.

kurkuma

No kurkumas iespējams pagatavot vērtīgu sejas masku.

Lai pagatavotu sejas masku, jāsajauc 1 ēdamkarote kurkumas ar divām ēdamkarotēm medus. Papildus var pievienot olīveļļu. Olīveļļa ādu papildus dziļi mitrinās, tāpēc ir īpaši laba sausas ādas īpašniekiem. Izveidoto pastu vienmērīgi uzklāj uz sejas. Šo masku drīkst uzklāt pat zem acīm. Kurkumai piemīt pretiekaisuma spēja un tā spēj mazināt zilos riņķus. Maska jāpatur aptuveni 20 minūtes un pēc tam jānomazgā ar aukstu ūdeni.

Kurkumai ir patiešām daudz dažādu pielietojumu, tāpēc Silvija (@silvijamitniece), tiem, kas kurkumu vēl tikai plāno ieviest savā ikdienā, iesaka to pievienot vienai no brokastu avokado maizītēm. Šādā veidā visa ēdienreize nebūs ar kurkumas garšu, kā arī tā būs ļoti efektīva kopā ar avokado labajiem taukiem. Bļodiņā vai tur pat uz maizītes, vienas maizītes avokado porcijai pievieno pat nedaudz mazāk nekā pus tējkaroti kurkumas, kas būs atbilstoši optimālajai dienas devai.

Silvija iesaka eksperimentēt ar dažāda veida maizītēm, grauzdiņiem un The Beginnings dārzeņu krekeriem. Avokado maizītes ar kurkumu, tā pat kā jebkuru citu avokado maizīti, iespējams papildināt un dekorēt pēc sirds patikas. Vienmēr jāatcerās pa virsu uzbērt melnos piparus kurkumas aktivizēšanai un labākai garšai. Maizītes iespējams papildināt ar dažādām sēklām, svaigiem dārzeņiem un garšaugiem, vai pat šokolādi (kas, starp citu, lieliski garšo uz avokado grauzdiņa).

Kurkumu pavisam vienkārši iespējams iekļaut uzturā, pievienojot to avokado maizītēm.

Gribi nogaršot pirms pilnībā ienirsti kurkumas burvībā?

The Beginnings pašlaik piedāvā 3 produktus, kuru sastāvā ir kurkuma: kurkumas zelta late, kurkumas šots un kurkumas proteīna batoniņš.

Kurkumas late piemērota baudītājiem. Tā ir ļoti garda un maiga kokosriekstu piena dēļ un sasildīs gan fiziski, gan emocionāli. Lielisks dzēriens dienas uzsākšanai. Kurkumas šots patiks tiem, kas ātri vēlas uzņemt vitamīnus un doties. Tas ir mazs, bet ārkārtīgi vērtīgs. Tā sula izspiesta no bioloģiski audzētas kurkumas saknes un papildināta ar ingvera sulu un pipariem. Taču kurkumas proteīna batoniņš ideāls tiem, kas vienmēr ceļā. Tas ērti ietilpst somā vai kabatā, taču tā pat kā pārējie divi produkti ietver kurkumas dziedinošās īpašības. Batoniņš bagātināts ar mandelēm, lai kurkuma būtu aktivizēta.

The Beginnings klāstā esošie kurkumas produkti.

Pirms iekļaut kurkumu ēdienkartē ir jāatceras, ka spēcīgā krāsas pigmenta dēļ kurkuma atstās traipus. Tos nekavējoties ir jānomazgā ar ūdeni un ziepēm.

Kā arī atzīmē, ka lai arī cik daudz būtu iemeslu, kāpēc to izmantot, kurkumu nedrīkst pārdozēt. Dienas deva ir 1,5g-3g.

Kurkuma ir viens no spēcīgākajiem augiem cīņai ar dažādām slimībām un lielisks profilakses līdzeklis. Tās galvenā medicīniskā funkcija ir kuņģa un zarnu trakta veselības uzlabošana. Sastāvā esošais kurkumīns ir spēcīgs antioksidants, tam piemīt pretiekaisuma īpašības, un tas stimulē smadzeņu darbību.

Kā jau garšaugam, tam ir ļoti daudz pielietojumu. Eksperimentē un atrodi sev piemērotāko vai nāc pie mums uz The Beginnings un nogaršo kādu no mūsu piedāvātajiem kurkumas produktiem: zelta latti, šotu vai proteīna batoniņu!

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!