Ēdienu piegāde Rīgā caur app Wolt un wolt.com!

Spirulīna – vai tas ir nākotnes ēdiens?

spirulīna

Ikdienas darbu ritumā un steigā, bieži vien uzņemam pārtiku, kas nenodrošina ķermeni ar visām nepieciešamajām minerālvielām un vitamīniem. Tomēr pastāv vairāki produkti, kas satur šīs vērtīgās vielas augsti koncentrētā veidā. Viens no šiem superproduktiem ir spirulīna.

Spirulīna ir zilaļģe, kas nākusi no Meksikas un Āfrikas, kur to iespējams iegūt vien pāris ezeru dzīlēs. Spirulīnai tiek piedēvētas daudzas veselību spēcinošas īpašības. Tā ir ne vien bagātīgs proteīna avots, bet arī lielisks K vitamīna, magnija un dzelzs nodrošinātājs.

K vitamīns atbildīgs par asins recēšanu un kalcija uzsūkšanos gan kaulos, gan citos audos. Magnijs ir īpaši nozīmīgs sirds, nieru un muskuļu veselībai, kā arī stiprina kaulus. Savukārt dzelzs ir atbildīgs par skābekļa transportu, ļauj izvairīties no anēmijas un enerģijas zuduma.

Par spirulīnas efektivitāti un pozitīvo ietekmi zinātnieki runā ne pirmo gadu. Tā darbojas kā pret iekaisuma viela, pateicoties šūnu izdalītajām vielām. Tā satur arī neaizvietojamās omega 3 un 6 taukskābes. Ir radies priekšstats, ka zivis ir labākais omega taukskābju avots. Bet ir vērts aizdomāties, no kā šīs taukskābes ņem pašas zivis?

Izvērtējot spirulīnas sauso sastāvu, tajā ir 60-77% olbaltumvielu, 9-15% tauku, 10-19% ogļhidrātu. Olbaltumvielu saturs ir salīdzinoši augstas kvalitātes priekš augu valsts proteīna un organismam viegli pārstrādājams un uzņemams.

Kā jau iepriekš minējām, spirulīna satur magniju un dzelzi. Piedevām, tas ir vērtīgs citu minerālvielu avots. Tā satur kalciju, cinku, mangānu un varu.  Turklāt spirulīna ir bagāta arī ar vitamīniem – tajā atrodami lielākā daļa zināmo vitamīnu.

spirulīna

Foto: Atile Zukaite

Ieteicamā deva un ietekme

Lietojot spirulīnu ik dienu devās 1-8 g, ir vērojamas pozitīvas izmaiņas. Tā spēj samazināt triglicerīdu koncentrāciju pat par 10-15 %.  Īsumā – triglicerīdi ir plazmas elementi, tomēr to paaugstināta koncentrācija īpaši kombinācijā ar paaugstinātu holesterīnu ir kā riska faktors vairākām slimībām. Turklāt, izpētot spirulīnas ietekmi uz holesterīna līmeni, ir vērojamas pozitīvs tā samazinājums (tomēr tas ir salīdzinoši minimāls).

Pievēršoties spirulīnas pozitīvajai ietekmei uz alerģijas sindromu samazināšanu, pētījumos ir pierādīta spēcīga to saistība. Tā ne vien spēj ierobežot alerģijas, bet arī samazināt šķaudīšanu, deguna iekaisumus un aizlikumu un niezi. Spirulīnas pētījumu grupā saņemtajos pašziņojumos bija vērojums vairāk kā divkāršs apmierinājuma un labsajūtas pieaugums attiecībā uz alerģijām. Atsevišķi vēl izpētot spirulīnas ietekmi uz deguna aizsprostojumiem, arī tur tika novērotas ievērojamas izmaiņas īpaši jo alerģiskā rinīta gadījumā.

Spirulīna pētījumos pierādījusi arī savu spēju samazināt asinsspiedienu un palēnināt arī tava organisma novecošanu (oksidāciju), saglabājot to ilgāk jaunu. 

Pētot spirulīnas ietekmi uz cilvēka organismu, tā var uzlabot metabolismu, kamēr arī samazinot aknu tauku procentu un aizsargājot sirdi. Vērojama arī pozitīva ietekme attiecībā uz artrītu un imunitāti.

spirulīna

Foto: Atile Zukaite

Interesanti fakti:

Dzelzs spirulīnā ir 11 reizes vairāk kā spinātos.

Varš spirulīnā ir 7 reizes vairāk kā šitakī sēnēs.

Muskuļu darbības uzlabošanai ieteicams izmantot 2 – 7,5 g spirulīnas.

Tauku koncentrācijas samazināšanai aknās ieteicami aptuveni 4,5 g spirulīnas.

Beta karotīna līmenis spirulīnā ir augstāks nekā burkānos.

spirulīna

Kā spirulīnu izmantot virtuvē?

Spirulīnai, kā jau raksturīgi aļģēm, piemīt jūraszālēm raksturīgā garša. Tāpēc pievienojot spirulīnu citiem ēdieniem,  nevajadzētu aizrauties ar tās dozāciju, lai saglabātu ēdiena kārtoto garšu.

Spirulīnu var  kombinēt ar kokosriekstu pienu, kura treknums savā ziņā nomāks spirulīnas garšu. Turklāt spirulīna ir enerģiju vairojoša, kas būtu lielisks iemesls, lai to pievienotu brokastu čia pudiņam vai smūtijam. Tas dos sāta sajūtu visa rīta garumā. Taču tie, kuri spirulīnu nevēlas pievienot savam rīta smūtijam, var to samaisīt ar ūdeni un izdzert “šotiņa” veidā.

Spirulīna sniegs fantastisku pievienoto vērtību šokolādes trifelēm, enerģijas vai proteīna bumbiņām un uzkodu batoniņiem. Ēdieni ar spirulīnu būs ne vien vērtīgi ķermenim, bet arī acij tīkami tā zilganzaļās krāsas dēļ.

Tomēr, ja aļģu garša tevi ļoti biedē, lieto spirulīnas tabletes, kuras tu vari norīt, uzdzerot glāzi ūdens (un no aļģu garšas ne miņas!).

spirulīna

Nekarsē spirulīnu, jo tas negatīvi ietekmē tās uzturvērtību!

Lai arī cik daudz būtu iemesli, kāpēc izmantot spirulīnu, nav ieteicams pārsniegt iepriekš minēto augstāko dienas devu (8 g), tā kā skaidri ieguvumi lietotojot palielinātu devu nav novēroti. Spirulīna ir jau sen zināms, tomēr pagaidām nepietiekami novērtēts iespējamais nākotnes ēdiens. Tā ir uzturvielām bagāts “superēdiens”, kas ķermeni nodrošinās ar veselīgu uzturvielu sprādzienu tā augstās koncentrācijas dēļ.

Tomēr paturi prātā, ka ar spirulīnu vien nevar aizstāt veselīgu un sabalansētu uzturu. Tavā dienas režīmā ir nepieciešams iekļaut fiziskās aktivitātes un sabalansētas maltītes. Spirulīna var būt tam lielisks papildinājums.

Ja joprojām neesi pārliecināts, kā iekļaut spirulīnu ikdienā, vari nākt ciemos pie mums un nobaudīt kādu no mūsu piedāvātajiem smūtijiem ar papildus pievienotu spirulīnu, un iegādāties spirulīnas tablets vai pulveri lietošanai mājās.

spirulīna

Foto: Linda Vesate

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!