Ēdienu piegāde Rīgā caur app Wolt un wolt.com!

Nr.1 priekšlaicīgas nāves cēlonis ir mūsu diēta. Vai Tavs dzīvesveids ļaus sasniegt 100+ gadus?

Zilās zonas

Jaunākie zinātniskie pētījumi sola, ka mēs visdrīzāk nodzīvosim 100+ vairāk gadus, ja būsim dzīvi vēl pēc 2030-.2040.gada, kad būs pieejami tādi medicīniski risinājumi kā audu atjaunošana, orgānu klonēšana, cilmes šūnu izmantošana u.c. inovācijas, kas ļaus būtiski pagarināt dzīves garumu. Kas ir būtiskākie riski, lai sasniegtu 2030., 2040.gadus.?

Kā izrādās Nr.1 priekšlaicīgas nāves cēlonis ir nepareizs uzturs.

Kāds ir pareizs uzturs? Ir tik daudz dažādu diētu, uztura padomu jautājums paliek -kam ir taisnība, kuriem padomiem sekot. Tie ir pamatoti jautājumi un drošākais veids kā to atbildēt ir skatīties uz cilvēkiem kas šobrī dzīvo garus, veselības pilnus mūžus.

Tieši šādu pētījumu ir veicis Dans Buettners, izpētot 5 pasaules reģionus (tā sauktās zilās zonas), kuros ir visvairāk simtgadnieku. Pasaules zilās zonas ar visvairāk simtgadniekiem ir:

  • Okinava, Japāna,
  • Loma Linda, Kalifornija (Septītās dienas adventistu kopiena)
  • Sardīnija, Itālija
  • Nikoja, Kostarika
  • Ikaria, Grieķija
Kāds uzturs un dzīvesstils ir šajos reģionos dzīvojošajiem cilvēkiem?
Galvenie dzīvesstila faktori, kas ir kopīgi visiem zilo zonu iedzīvotājiem ir:
  • Ģimene
  • Nesmēķēšana
  • Augu valsts uzturs
  • Ikdienas fiziskās aktivitātes
  • Sociālā iesaistītība, kur visos vecumos cilvēki ir iesaistīti un integrēti sabiedrībā

Buettners brīdina, ka rietumu diēta un dzīvesstila paradumi var samazināt mūsu maksimālo dzīvesgarumu par vairāk kā 10 gadiem. Bet vēl būtiskāks faktors par dzīves garumu ir tās kvalitāte, proti, labas fiziskā un garīgā veselība arī vecumdienās. Buettnera pētījums liecina, ka zilo zonu simtgadnieki ir daudz labākā fiziskā, mentālā un garīgā stāvoklī kā viņu līdzinieki citur. Viņi daudz mazāk slimo ar hroniskām slimībām kā sirds un asinsvadu slimības, vēzi, ostioporozi, Alcheimeru, demenci.

Šā raksta fokusā ir zilo zonu simtgadnieku uzturs, taču vismaz tikpat nozīmīgi faktori ir arī sociālā iesaistītība, aktīva dalība ģimenes dzīvē, sajūta par jēgpilnu dzīvi, iesaistība garīgā praksē, regulāras vidējas slodzes fiziskās aktivitātes.

Kāds ir simtgadnieku uzturs zilajās zonās?

Tas primāri ir augu valss uzturs, īpaši akcentējot arī pākšaugu – pupu, zirņu, lēcu lietošanu. Simtgadnieki lielākoties nav 100% veģetārieši vai vegāni, bet lielākoties uzturā iekļauj augu valsts produktus, kas reizēm tiek papildināts ar dzīvnieku valsts produktiem. Jauns vārds kā apzīmē šādu ēšanas veidu ir fleksitārieši – elastīgi veģetārieši. Balstoties zilo zonu pētījumā, Buettners iesaka nelietot gaļu biežāk kā divreiz nedēļā un uzkodās lietot riekstus

Galvenās produktu grupas , kas ietilpst zilo zonu uzturā:

  • Dārzeņi
  • Augļi
  • Garšaugi
  • Rieksti un sēklas
  • Pupas un pākšaugi
  • Augstas kvalitātes tauki, piemēram, olīveļļa
  • Pilngraudu produkti
  • Kvalitatīvi piena produkti

Jautājumi pārdomām:

Balstoties uz šo informāciju – ko Tu varētu pamainīt savā uzturā?

Kas ir produktu grupas ko lieto nepietiekami un ko iespējams lieto par daudz?

Kādi konkrētas izmaiņas Tev jāveic, lai lietotu vairāk augu valsts produktus?

 

Izskaties un jūties labi!

Saistītie jaunumi

Padalies ar ziņu!

Nosūti ziņu draugiem!